Diagnoza companiei

Viziunea proprietarului
Analiza sau diagnoza unei afaceri ma ajuta sa imi dau seama care sunt aspectele care pot fi imbunatatite cu actiuni precise si intr-un orizont de timp limitat. Incep cu proprietarul afacerii pentru a vedea care a fost viziunea sa atunci cand a construit afacerea. Acest lucru este important pentru ca motivatia si dorinta l-au facut in acel moment sa investeasca. Care sunt aspectele bune ale afacerii sale, ce o face sa fie deosebita pentru clientii sai, ce crede domnia sa ca nu functioneaza si ce este critic de imbunatatit. Ce obiective pe termen scurt, mediu si lung si-a propus, daca pana acum le-a indeplinit. Ce parere are despre oamenii cu care lucreaza. Si inca multe altele care ma ajuta sa vad afacerea prin ochii domniei sale. Si bineinteles, in final, ce asteapta de la mine.

Discutiile cu managerii
Incep apoi discutiile individuale cu fiecare manager in parte, financiar, vanzari, marketing, productie, resurse umane, quality, etc. Sunt firme unde un manager detine mai multe responsabilitati la un loc, sunt alte companii unde lipsesc functiuni gen quality, ba chiar responsabil comercial sau marketing. Verific cu fiecare aspectele legate de obiective, daca exista si sunt clare, daca se urmaresc, daca se iau decizii pe baze de raportari, deloc sau “pompieristice”. Ce merge bine, ce merge mai putin bine, unde crede ca ar trebui actionat, si inca multe altele care, pe de o parte, ma fac sa inteleg si aceste puncte de vedere, pe de alta parte construieste apropierea intre noi, incredere ce imi va folosi in viitor pentru implicarea lor in reconstructie.

Rapoarte
Cer permisiunea de a vedea rapoartele, financiare, de vanzari, istorice si prezente. Caut daca exista modalitatea de lucru bazata pe bugetare, urmarire bugetara si existenta masurilor corective. Fac analize care imi arata statusul performantelor trecute si predictiile viitoare.

Procese si metrici
Sunt procesele, modul in care se desfasoara actiunile, definite, cunoscute, aplicate, modificate, urmarite, masurate? Aceste lucruri sunt “partitura” afacerii, unii le numesc in mod peiorativ proceduri. Bineinteles ca o afacere poate functiona si fara proceduri de lucru si exista chiar o majoritate a afacerilor mici care nu gasesc utilitatea. Sunt insa expusi unor riscuri, ca cineva care detine rutine de lucru sa paraseasca compania si totul dispare odata cu persoana, responsabilitatea neclara atunci cand lucrurile nu au mers bine sau sunt greseli, sunt doar cateva aspecte ale lipsei de procese. Mai este si aspectul uman, cineva care face multe si nu este recunoscut, sau cei care vor sa li se spuna exact ce au de facut. In principal se creaza viduri de actiuni, responsabilitati, motivatie.

Plecand de la viziunea proprietarului ma uit in mai multe directii pe care eu le consider importante – cultura companiei, leadershipul, motivarea si dezvoltarea oamenilor, procesul de vanzare si metricii aferenti, procesele intra si interdepartamentale si metricii lor. Ma uit la modul in care se comunica in compania respectiva.

Livrez analiza cu ce merge bine si ce nu si propun proiecte viitoare in functie de importanta si urgenta fiecarei zone de imbunatatit. Ce imi place foarte mult la acest modul este ca uneori o mica schimbare intr-un loc, o noua abordare sau pur si simplu o delegare mai eficienta poate aduce imbunatatiri vizibile in alte zone din business. O companie este ca un organism viu, cu o dinamica permanenta, cu conexiuni mai mult sau mai putin evidente. Si da, si cu personalitate – caci de aici vine cultura de companie.

Spor in toate va doresc!